Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 28. apríl 2024Meniny má Jarmila
< sekcia Žilinský kraj

Kysuckí starostovia a primátori žiadajú dostavbu diaľnice D3

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Diaľnica D3 mala byť pôvodne dokončená už v roku 2006.


Krásno nad Kysucou 19. marca (TASR) – Snem Združenia miest a obcí Kysúc (ZMOK) vyzýva politické strany, ktoré vytvoria budúcu vládu, aby diaľnica D3 a cesta R5 boli ich prioritou a nezopakoval sa rok 1998, kedy boli zastavené stavebné práce na výstavbe diaľnice D3. Uvádza sa to vo vyhlásení snemu ZMOK, ktorý sa konal vo štvrtok 17. marca v Krásne nad Kysucou.

Podľa predsedu ZMOK Jozefa Grapu mala byť diaľnica D3 dokončená už v roku 2006. "Nie je v prevádzke ani desať rokov po termíne a zatiaľ sa budujú len čiastočné úseky na začiatku a na konci Kysúc. Žiadame, aby sa plnilo uznesenie vlády, ktoré schválilo urýchlenú výstavbu diaľnice D3. Toto uznesenie v posledných rokoch stimulovalo investorov k rozvoju tohto regiónu a pritiahlo viacerých veľkých investorov, ktorí práve pre prísľub dobudovania diaľnice D3 iniciovali vytvorenie niekoľkých stoviek pracovných miest v regióne," uviedol Grapa.

Primátori a starostovia Kysúc podľa neho s obavami a prekvapením sledujú vyhlásenia niektorých politických strán, ktoré preferujú jednotlivé úseky diaľnic bez toho, aby spomínali ako prioritu výstavbu a celé dokončenie diaľnice D3 a cesty R5. "Terajšia medzinárodná cesta I/11 je jedna z najzaťaženejších ciest, kde frekvencia áut na úseku Kysucké Nové Mesto podľa sčítania z roku 2010 dosahovala 22.953 áut a v súčasnosti sa podľa odhadu blíži k 30.000 autám za 24 hodín. Táto medzinárodná cesta sa nie nadarmo nazýva 'cestou smrti'. Za posledný rok na nej bolo niekoľko ťažkých dopravných nehôd so smrteľnými následkami a ťažkými zraneniami," podotkol predseda ZMOK.

"Všetci primátori a starostovia dúfali, že tak, ako bola výstavba diaľnice D3 prioritou v minulom volebnom období, bude i naďalej prioritou novotvorenej vlády. Takisto medzinárodné dohody s Českou republikou urýchľovali výstavbu rýchlostnej komunikácie R5 Svrčinovec – hranica s Českou republikou a v súčasnosti sa o tomto úseku nehovorí ako o priorite," doplnil Grapa.

Pripomenul, že výstavba diaľnice D3 začala v roku 1996 a mala byť dokončená podľa pôvodného termínu v roku 2006. "Neuváženým politickým rozhodnutím po zmene vlády v roku 1998 bola prerušená na osem rokov. Doterajšie skúsenosti hovoria, že okrem ťažkých dopravných nehôd, keď sa Kysucami nedá prejsť a je zablokovaná nielen hlavná cesta, ale aj všetky nadväzujúce cesty, mestá a obce nemôžu zabezpečiť adekvátnu zdravotnú ani požiarnu starostlivosť na svojom území. Okrem problémov pri vážnych dopravných nehodách značne komplikuje dopravu na Kysuciach aj menšia nehoda alebo spomalenie jazdy pri oprave komunikácie I/11, kde sa vytvoria niekoľkohodinové zápchy," zdôraznil predseda ZMOK.