Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

Hospodársky pokles pociťujú aj dopravcovia

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Milan Kapusta

Z dát zákazníkov spoločnosti vyplýva, že dopravcovia v minulom roku obmedzili nákladnú dopravu do vzdialenejších štátov Európy, predovšetkým do Francúzska a Španielska.

Bratislava 26. marca (TASR) - Kamióny slovenských dopravcov jazdia čoraz na kratšie trasy, jedinou výnimkou zostáva Nemecko. Znamená to, že posilňuje doprava v rámci Slovenska aj do Nemecka. Vyplýva to z údajov spoločnosti DKV Euro Service.

Z dát zákazníkov spoločnosti vyplýva, že dopravcovia v minulom roku obmedzili nákladnú dopravu do vzdialenejších štátov Európy, predovšetkým do Francúzska a Španielska. "V tomto prípade ide o dlhodobý jav. Dopravcovia obmedzujú medzinárodnú dopravu na dlhých trasách a zameriavajú sa viac na vnútroštátnu prepravu, okolité krajiny a Nemecko. Dôvodov je celý rad, a to od nedostatku vodičov cez konkurenciu z východu až po vysokú minimálnu mzdu vo Francúzsku," hovorí Lukáš Ondráček, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service.

Najdôležitejšou zahraničnou krajinou, kam smerovalo najviac slovenských dopravcov, zostalo aj v minulom roku Nemecko. Klesajúce objemy dopravy do Francúzska a Španielska vynahradil nárast objemov do Nemecka.

Obmedzenie medzinárodnej a posilnenie vnútroštátnej dopravy potvrdzuje aj rastúci podiel tankovania na Slovensku a v Česku na úkor ďalších krajín. "Tankovanie v iných krajinách ako Slovensko a Česko vykázalo buď stagnáciu, alebo drobný pokles. Naopak, tankovanie doma rastie už niekoľko rokov po sebe. V minulom roku sa objem zvýšil takmer o 10 %, v januári a februári sa nárast blíži už k 15 %," konštatuje Ondráček.

Podľa neho spomalenie nemeckej ekonomiky v doprave už cítiť. Dopravcovia sú tradične prvým indikátorom zmien vo vývoji ekonomiky. Úvod roka v štatistikách dopravy naznačil, že spomalenie rastu nemeckej ekonomiky sa začína dotýkať Slovenska aj Česka. V tomto roku sa oproti predchádzajúcim rokom doprava rozbehla pomalšie, čo je zrejme dané spomaľovaním ekonomického rastu v Nemecku. Vidieť to na firmách pracujúcich pre segment automotive.

Tento trend pre dopravcov zatiaľ nepredstavuje zásadné ohrozenie. Na spomaľujúci rast ekonomiky sú totiž dopravcovia pripravení vďaka redukciám flotíl, ku ktorým ich viedol predovšetkým nedostatok vodičov.

"V súčasnosti majú dopravcovia dostatok zákaziek na krátke vzdialenosti a ak budú slovenská a nemecká ekonomika stabilné, budú v tomto režime fungovať aj naďalej. V prípade krízy je pravdepodobné, že budú nútení opäť začať jazdiť aj na dlhých trasách cez celú Európu. Vzhľadom na súčasné veľmi nízke marže pri diaľkovej preprave, ktoré stlačila najmä konkurencia z východu, budú dopravcovia potrebovať intervencie štátu. Napríklad v podobe zníženia spotrebnej dane alebo zavedenia vratiek spotrebnej dane pre dopravcov. Pri daniach, ktoré dopravcovia dnes odvádzajú, ich môže ďalšia kríza vážne poškodiť, prípadne až zlikvidovať," konštatuje Ondráček.